Psykisk udvikling

Psykisk udvikling for det lille barn handler om at lære sig selv og sine følelser at kende.
I denne proces er barnet dybt afhængig af de voksnes hjælp i form af øjenkontakt,kropskontakt, opmærksomhed, kommunikation,støtte og hjælp til at sætte ord på sine følelser og oplevelser. Det grundlæggende
identitets arbejde udføres i de første leveår, hvor barnet i tæt samspil med forældrene opbygger en fornemmelse af sig selv som et selvstændigt væsen, adskilt fra mor, far og omverden.

I institutionen bliver barnet gradvist mere bevidst om sig selv. Hvad hedder jeg? Hvordan ser jeg ud? Hvad kan jeg lide? Hvad kan jeg ikke lide? Hvad er jeg god til? Er jeg god nok? Føler jeg mig set og holdt af?

Følelser er en vigtig del af barnets personlige udvikling. Tilknytning, glæde,
vrede, forvirring, stolthed, angst, sorg. På en helt almindelig dag kan barnet i 0-3 års alderen nå at gennemgå det meste af følelses registret adskillige gange.
Efterhånden skal barnet lære at håndtere sine følelser og agere i verden på en måde, som giver størst mulig grad af glæde, mening og tilfredshed; både i nuet og på længere sigt.

Psykiskudvikling.pdf

Shape Created with Sketch.