Taktilsansen

Taktilsansen (Følesansen)

Taktilsansen, også kaldet følesansen, har sine sanseorganer placeret overalt i huden og i slimhinderne. Den påvirkes dels ved overfladisk berøring, eksempelvis ved et let strøg over armen, ved smerte og temperaturforskel, og fortæller om kroppens fornemmelse for sig selv, og vedrører også søge-, sutterefleksen, som er vigtig for overlevelse. Følesansen har betydning for mange reflekser og reaktioner, blandt andet søge-, sutte- og synkerefleksen, fodens og håndens griberefleks samt hoveddrejningsrefleksen. Balancereaktionerne og stabiliteten er styret af blandt andet følesansen. En velstimuleret følesans giver barnet kropsfornemmelse, præcise bevægelser, en udviklet balance, altså det at kunne mestre sin egen krop, samt glæde ved det at blive rørt ved og selv røre/føle andre.
Følesansen stimuleres bl.a. ved at forældrene/de voksne nusser, bader, smører barnet ind i solcreme, masserer, søger for at barnet ind imellem går barfodet, laver fysiske slåskampe, brydekampe og ved at holde om barnet / trøste.

Taktilsansen.pdf

Shape Created with Sketch.