forældresamarbejde

Forældresamarbejde

I ”Blæksprutten” tillægger vi samarbejdet med forældrene høj værdi. Forældrene er eksperter på deres barn. Børnene er forældrenes, vi har ansvaret for børnene medens de er i institutionen uden forældrene. Det er vores ansvar at sikre, at vi får opbygget et samarbejde med forældrene.
Når barnet starter i institutionen, har vi en samtale med forældrene af en times varighed, hvor forældrene fortæller om barnet og dets vaner. Når barnet har været i ”Blæksprutten” i 3-6 måneder tilbydes forældrene en samtale med to medarbejdere fra barnets stue. Her vil forældrene få en beskrivelse af, hvordan barnet trives i institutionen, forældrene har her mulighed for at få et bredere indblik i barnets dagligdag. På disse møder kan aftales hvordan både forældre og medarbejdere kan støtte barnet gennem en vanskelig periode. Ydermere tilbyder vi en samtale før børnehavestart.
Opstår der bekymringer omkring barnet, kan der holdes yderligere samtale. Både forældre og medarbejdere kan ønske dette.

I dagligdagen informeres om hvordan barnet har haft det i løbet af dagen. Nogle dage vil der kun være ganske kort tid til hver forælder, men ofte vil der kunne samles op den følgende morgen.
På tavlerne ved stuerne vil der med ord være beskrevet nogle af dagens aktiviteter.
Forår og efterår afholdes ”Forældrekaffe” på stuerne. Det er i tidsrummet 15-17. Her vil forældrene kunne møde hinanden, udveksle erfaringer, og der vil være medarbejdere fra stuen. Ved disse arrangementer serveres der brød, frugt, vand, juice.
Efterår afholdes forældremøde fra kl. 19-21.30. Ved dette møde vil der være pædagogiske emner til diskussion, og personalet vil give et bredere indblik i dagligdagen, samt valg til forældrebestyrelsen.
Forældre med etnisk minoritetsbaggrund, vil vi ved start i vuggestuen hurtigt vurdere om tolk er en nødvendighed, for at sikre ordentlig kommunikation og forståelse af Blækspruttens årsplan. Tolk vil benyttes så længe det skønnes nødvendigt. For at sikre den daglige kommunikation, kan det være nødvendigt med hyppig brug af tolk.
Der afholdes et stuemøde om året, dette planlægger afdelingerne se