Indkøring af børn

Indkøring af børn:

I vuggestuen anbefaler vi, at forældre bruger 14 dage på at støtte deres barn og sig selv i at lære Idrætsinstitutionen ”Blæksprutten” at kende.
Den første uge oplever barnet, at det er spændende og udfordrende at være i vuggestuen. I den anden uge begynder alvoren at gå op for barnet. Det er ikke en legestue, hvor barnet er sammen med sine forældre hele tiden, men en nødvendighed. Den første dag, afsætter vi en time til at vi kan høre om barnet, dets vaner og liv indtil nu. De følgende dage vil være forholdsvis korte besøg i vuggestuen, idet barnet suger alle de nye indtryk til sig og hurtig bliver mæt.
Det, barnet skal lære de første uger, er at sige farvel til forældrene, lære at forældrene kommer igen, selvom de har sagt farvel. Herudover skal barnet knytte sig til en eller to af de voksne på stuen, således at barnet vil kunne opleve tryghed her. Desuden skal forældrene være trygge ved, at medarbejderen forstår, hvad det er, deres barn giver udtryk for, og opleve, at vi passer godt på deres barn.
De følgende dage vil tiden, hvor forældrene er væk, øges, dog således, at vi har en livline, så vi hurtigt kan få forældrene til at komme til deres barn. Vi tager udgangspunkt i det enkelte barn, hvor meget barnet kan magte, og planlægger herudfra dag for dag. De første måneder efter, at barnet er startet, vil det få og have megen voksenstøtte, ligeså forældrene. Når barnet er faldet godt til i ”Blæksprutten”, og føler sig tryg, da vil støtten aftage, og ligeledes informationsniveauet i forhold til forældrene.
Første dag kan begge forældre være med, de følgende dage anbefaler vi, at enten mor eller far er med.
Når en ny familie starter i vuggestuen, skal forældrene vide, at der ikke er noget, der er for dumt at spørge om. Spørg bare! Som forældre er det vigtigt, at I er trygge ved at efterlade jeres barn hos os, det kan være vanskeligt at passe andre gøremål, hvis man som forældre er usikre på, om ens barn har det godt. Som forældre er I altid velkomne til at ringe for at høre, hvordan jeres barn har det.

Når barnet engang skal flytte op i børnehaven, vil det være personalet, der laver overgangen fra vuggestuen til børnehaven. Vi bruger 14 dage på denne overgang, som aftales med forældrene. Desuden laver vi en videns overdragelse af barnet til den nye stue barnet skal gå på, her deltager det ”afgivende og modtagende” personale samt forældrene. Det samme sker ved overgangen fra børnehave til fritidshjem.
For de børn der skal starte i vores ude børnehave, forventes det at forældrene bruger 3 dage til indkøring af deres barn.