Forventninger til forældre

Når I starter i institutionen, udfylder I en oplysningsseddel. Hvis der sker ændringer i de oplysninger vi har fået ved start, da lad os det vide straks, så vi altid kan få fat i jer.
I skal sørge for, at barnet har overtøj og fodtøj på/med, som passer til årstiden. Spørg på stuen, hvad der er passende overtøj. I vuggestuen og børnehaven skal der på barnets plads ligge mindst et helt sæt indetøj, som passer barnet. Med indetøj menes bukser, bluse, undertøj, strømper. Det er vigtigt, at tøjet passer til årstiden.
Barnet skal have hjemmesko, gerne sko som barnet selv kan tage af og på. Det er en god idé at hjemmeskoene bliver i institutionen.
Barnets tøj skal være tøj, som giver plads til, at barnet kan bevæge sig. Bukser som er løse om maven, tøj som er nemt at tage af og på, så barnet hurtigt kan lære selv at tage tøj af og på. Bluser skal være sådan, at barnet selv kan trække ærmerne op. Navn i tøj og sko, gør det lettere for jer at finde det igen, og for medarbejderne at lægge det i barnets garderobe.
Når det er sommer og solen skinner, skal barnet være indsmurt i solcreme inden aflevering i institutionen. Medarbejderne giver barnet solcreme på efter behov. Vi anbefaler at jeres barn har en solhat liggende i institutionen.
Bruger barnet sut, medbring da et par stykker ekstra, der kan ligge i barnets garderobe, så vi har en ekstra sut, hvis barnet ikke kan finde sutten. Husk at skrive navn på.
Vi forventer, at jeres børn er friske og raske, når I afleverer dem i ”Blæksprutten”.
Holder jeres barn en fridag eller er syg, vil vi gerne vide det så hurtigt som muligt, gerne før kl. 9.00. Når jeres barn er sygt over en længere periode, vil vi bede jer om at ringe, når jeres barn er rask igen, så personalet på stuen er klar til at modtage jeres barn .Vi ved, at det kan være lidt svært for barnet at vende tilbage. Samtidig vil det være praktisk af hensyn til vores planlægning af voksenressourcer.
Er der noget i dagligdagen, I bekymrer jer over eller undrer jer over, så kom og fortæl os det. Der er et valgt forældreråd i institutionen, som også kan benyttes. Det er en god idé først at tale med stuens medarbejdere, inden i benytter jer af forældreråds repræsentanten.
Hårspænder er farlige i en vuggestue, børnene kan få dem galt i halsen, så I skal ikke give jeres barn spænder i håret. Hårelastikker skal være uden hårde dele/ pynt.
På afdelingerne hænger en lille plastikholder, hvor I kan se, hvor store ting skal være, for at jeres barn ikke kan sluge det.
Halstørklæder og snore i tøj er ligeså farlige. Snore skal pilles ud af tøjet, og I kan vælge en halsedisse i stedet for halstørklæde.
Plastikposer må ikke være i garderoberne. Vi anbefaler en mulepose af stof til regntøj, skiftetøj og lignende.

Årsplanen forventer vi, at I har læst, og hvis I har spørgsmål eller er i tvivl om noget, så spørg en medarbejder.

Når I afleverer og henter jeres barn, gør det da kort. Dette skal forstås på følgende måde. Når barnet kommer om morgenen, ved barnet, at forældrene skal gå. Dette lærer barnet lynhurtigt. De fleste børn har svært ved at gå i gang med en aktivitet, fordi de ved, at forældrene skal gå. Når forældrene er gået, kan barnet fordybe sig. Om eftermiddagen når I henter barnet, da skal denne afhentning ligeledes være kort. Barnet har på daværende tidspunkt haft dejlige timer i institutionen, men har nu brug for at være med sin familie uden resten af institutionen. I det tidsrum, hvor både forældre og medarbejdere er samtidig i institutionen, kan det være svært for barnet at vide, hvilke spilleregler der gælder. Er det spillereglerne i hjemmet, eller er det spillereglerne i institutionen. Vil barnet ikke med hjem, er det ofte udtryk for det modsatte, at barnet er fyldt op af livet i institutionen og nu gerne vil ”have fri fra arbejde”. Samtidig vil vi gøre opmærksom på, at det er vigtigt for de børn, der ikke er hentet endnu, at få mulighed for ro og fordybelse med det personale, der er til rådighed.