kognitiv udvikling

Kognitiv udvikling

Øjnene knibes sammen og panden rynker, koncentration. Man kan næsten høre det knage, når det lille barn tænker og prøver at forstå. Hvor er min plads i garderoben? Hvor skal hagesmækken hen, når jeg er færdig med at spise? Hvad var det for en mærkelig lyd? Der er mange, mange sammenhænge, som det lille barn skal lære at forstå. Mange ting at huske og opgaver som det skal lære at løse. Begejstringen er ofte stor hos barnet, når noget lykkes eller det opdager en sammenhæng, som det ikke har forstået før.
Kognition er et andet ord for tænkning og erkendelse. I bredere forstand dækker kognitiv udvikling over alle de erkendelsesmæsige læreprocesser, som barnet er engageret i: Sprog, talforståelse, farvekendskab, genkende former, huske og forstå daglige rutiner, at løse opgaver og problemer osv. I det hele taget at danne et sammenhængende billede af verden, at kunne gebærde
sig i den og løse de opgaver og udfordringer, som livet byder på.

Kognitivudvikling.pdf

Shape Created with Sketch.