Kinæstesisansen

Kinæstesisansen (Muskel - ledsansen)

Denne sans fortæller om menneskets fornemmelse for sig selv. Her er modtagerorganerne nogle små tenformede følere, der sidder i alle muskler, led samt sener og registrerer, hvilken tilstand disse er i. Denne registrering meddeles videre til hjernen, der så hele tiden ved, i hvilken position kroppen skal være i. En god muskel- og ledsans gør, at barnet kan holde balancen og at kroppen kan rette sig ind til den stilling, den havde til hensigt uden brug af synet. Når barnet har en god kropsbevidsthed kan det mærke/mestre sin krop og manipulere sine musklers spænding og lemmers stilling. Er noget hårdt, tungt, let, skal jeg holde med hele hånden eller sprede fingrene, er mine arme strakte eller bøjede?
Muskel- og ledsansen kan kun komme/være i top, hvis labyrintsansen og følesansen er i orden. Muskel- og ledsansen stimuleres ved alle former for bevægelse. Derfor er det vigtigt, at barnet selv kommer fra maven op at sidde, fra at sidde op at stå og igen selv gå rundt, med de fald og usikre ben, der skal til. Kroppens egne erfaringer er det, der giver læring.

Kinæstesisansen_muskel-led sansen.pdf

Shape Created with Sketch.

muskelledsansen_pjece_publisher.pdf

Shape Created with Sketch.